adrownedsyriankidshowthehorrificplightofrefugees1 1441268929Welke emoties zijn er niet losgebarsten door de verdrinkingsdood van een driejarig kind. "De (Westerse) wereld heeft gefaald!", schreeuwen de mainstream media. Is dit zo? Werd de foto, en dus de emoties van de mensen niet door diezelfde media misbruikt?

 

 

Hartverscheurend

De ganse wereld, althans volgens de main stream media, was geschokt door onderstaand beeld. En natuurlijk werd, in de gekende stijl, de fout bij de Westerse Wereld gelegd. Die liet alles maar maar begaan.

adrownedsyriankidshowthehorrificplightofrefugees1 1441268929

 

Wie heeft de beelden van de hopeloos verdrietige vader niet gezien?

 

Onder meer The Wall Street Journal bericht over de kinderen en de vader, met een repliek van Erdogan, waar we later nog op terug komen.

Het verhaal wordt heel wat anders, als je de tante die in Canada woont, hoort:

 

De vader wou dus nieuwe tanden hebben (wat ook af te leiden valt uit het filmfragment met hem). Anders gesteld, ze waren in Turkije waar ze konden leven, maar omdat de tante het geld niet in een keer kon verzamelen en overmaken, vonden ze niet beter om zich te laten meezuigen in de vluchtelingenstroom omdat hij in het rijke Westen tanden konden krijgen (zie ook Elsevier). Hoogst waarschijnlijk spelen nog andere motieven mee, of domineren deze zelfs, maar die verklaringen van vader en tante maken duidelijk dat oorlogsomstandigheden zeker niet het enige was. De vraag stelt zich of die, gezien het gezin blijkbaar in Turkije leefde, wel echt zo problematisch waren. 

In Ondergaan is ten onder gaan was er de metafoor van iemand die uit een sober maar zeewaardig schip (in casu Turkije) sprong in de hoop opgepikt te worden door een luxueus westers schip (Zweden). Wel dit lijkt een voorbeeld hiervan, met echter tragisch gevolgen voor zijn familie.

Emofraude

Ik laat me niet uit over dit individueel geval, zo zijn er ook in onze maatschappij. Wat wel heel verwerpelijk is, dat is de rol van de mainstream media. Die hebben deze foto misbruikt om weer eens eenzijdig de schuld bij de Westerse wereld te leggen.

We kunnen hier ook beelden laten zien van kinderen die in afschuwelijke omstandigheden zijn omgekomen. Zo komen de beelden over massaal geweld tegen burgers in het Donbas-bekken in Oost-Oekraïne (link) – niet voor gevoelige lezers - niet in de mainstream media. Waarom? Omdat die niet stroken met de politiek correcte mensen en hun mainstream media?

Het uitlichten van het jongste feit zegt wel veel over de intellectuele eerlijkheid van de pers.
Hun heilige roeping om de waarheid te dienen, is zeer selectief, zoals zovelen selectief blind en/of doof zijn.”

– André Hoebrechts

Erg voor het publiek is dat het een totaal vertekend beeld krijgt van de situatie in de wereld; en nog erger, het publiek wordt gemanipuleerd door onvolledige en tendentieuze berichtgeving en de bijhorende misleidende beelden. Dat is dus 'emofraude': het manipuleren van de berichtgeving al dan niet via emotionele beelden om reden van een eigen (politiek correcte) agenda.

Besluit

We kunnen de mainstream media niet meer zo maar geloven, laat staan vertrouwen. Ze spuien massaal mist in plaats van de essentie en de realiteit te laten zien. We moeten dus zelf de informatie opzoeken, haar verifiëren (via meerdere bronnen), het nieuws dan structureren zodat we het beter kunnen onthouden … wacht eens, maar dan zijn we onze eigen reporters!